Otvorenie kaviarne - nápad a príprava

Na našej novo spustenej web stránke coffeegroup.sk pre Vás štartujeme nový seriál – Otvorenie kaviarne. Prostredníctvom seriálu sa s Vami chcem podeliť o postrehy, vychádzajúce z mojich osobných skúseností. Ako dodávateľ kávy a kávovarov do desiatok kaviarní som bol pri zrode mnohých prevádzok. Žiaľ niekoľko z nich som videl i zaniknúť. Práve táto skúsenosť mi umožnila všimnúť si viaceré časté chyby majiteľov i prevádzkarov.
V seriály som preto spísal niekoľko rád a tipov, ako sa osudovým chybám pri otváraní kaviarne úspešne vyhnúť.

Seriál otvorenie kaviarne bude mať 4 časti a to: nápad a príprava, zákony a legislatíva, rozpočet a marketing a nakoniec dodávatelia a kvalita.


Nápad a príprava

Otvoriť kaviareň sa dá všelijako: z mála peňazí (5000 - 7000eur), s nábytkom z Ikey, bez plánovania i bez nápadu. O to lepšie, keď svoju kaviareň pomenujete Friends, alebo nejak podobne cool a budete mať v ponuke  nápoje ako coca cola, kávu lavazza, horúcu čokoládu z prášku a zákusok marlenka, lebo na takéto skvelé a jedinečné produkty sa dá na Slovensku len ťažko natrafiť.
S ľuďmi, ktorí sa vydali touto cestou som sa už stretol a mali jediné spoločné. Nehľadali chybu vo svojom pláne ani v sebe. Práve naopak, za svoj neúspech a rýchly pád vinili dodávateľov, počasie, susedov, štát a kadekoho iného.

Abraham Lincoln povedal, „Dajte mi šesť hodín na vyrúbanie stromu a prvé štyri hodiny budem ostriť sekeru.“  Inými slovami, úspech Vašej budúcej kaviarne je o príprave a plánovaní.
Ako by prvotná príprava mala prebehnúť?

Nápad – Otvoriť kaviareň akú som popísal vyššie nie je problém. Problém je v jej originalite a jedinečnosti. Prečo by mali chodiť ľudia do Vašej kaviarne? Ako ju odlíšia od XY zvyšných s rovnakou kávou a nápojmi?
Ako inšpiráciu ponúkam niekoľko nápadov iných kaviarní.
Cafe Dias sa od konkurencie odlíšil ponukou viacerých odrodových káv. Shtoor je zase originálny svojím vystupovaním a svojou vlastnou kávovou zmesou. Celkom zaujímavá kaviareň je i Bistro St. Germain v centre Bratislavy, ktorá je zariadená ako obývačka a má skvelú atmosféru.
V týchto kaviarňach však Júliusa Meinla nenájdete. Pýtate sa prečo? Lebo je to nudné, otrepané a ničím výnimočné.
Prvým krokom je preto skvelý nápad. Nápad, ktorým do SVOJEJ kaviarne dostanete niečo z VÁS SAMÝCH. Či už s dodávateľom kávy vymyslíte vlastnú kávovú zmes, alebo namiešate vlastné čerstvé nápoje, či otvoríte vlastnú minipekáreň, základom vždy bude, aby z vašej práce vo vašej vlastnej kaviarni bola cítiť i vaša vlastná osobnosť.

Príprava –  Prvotná fáza prípravy spočíva v hľadaní priestorov, oslovení dodávateľov, a vo vypracovaní a zdokonaľovaní vášho nápadu. Potom čo zoženiete vhodný priestor je potrebné sadnúť si nad excel a počítať. Spočítať všetky náklady na otvorenie (náklady na marketing nepočítajte, tie budú v 3. časti seriálu), a k finálnej sume pripočítajte 20%, ktoré pokryjú nečakané výdavky, lebo tie sa vyskytnú VŽDY.
K tejto fáze taktiež patrí predbežná príprava nápojového lístka, hľadanie vhodného nábytku a vybavenia, hľadanie vhodného barového pultu, príprava web stránky, hľadanie zamestnancov, atď.

Urýchlenie procesu – Neexistuje. Brať plánovanie ako zbytočnú stratu času je prístup, na ktorý všetci skôr či neskôr doplatia. Pokiaľ máte podobné či odlišné skúsenosti a názory budem rád za vaše vyjadrenia v komentároch.

Peter Szabó

Otvárate kaviareň a hľadáte užitočné rady? Obráťte sa na coffeegroup.sk

Máte záujem, alebo ďalšie otázky?

Kontaktovať nás môžete na telefónnom čísle 0907 444 971, email adrese info@coffeein.sk, alebo prostredníctvom nasledovného kontaktného formulára: